صهبای حق

خاکریز مجازی

صهبای حق

خاکریز مجازی

صهبای حق

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

اطلاعات، اهرمِ قدرت


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

فضای مجازی که محصول عملکرد شبکه جهانی اینترنت است،به عنوان شاخص پیشرفت علم و فن آوری مطرح می باشد. شبکه جهانی اینترنت، در قبضة تعدادی از کشورهای قدرتمندی است،که در معماری آن نقش اساسی داشته اند. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و رقابت های دورة جنگ سرد با سرمایه گذاری  خود ، در پروژه معروف «آرپانت» بود، که طی چند دهه توانست اینترنت را در سال 1983م ایجاد کند.

بعد از گذشت سال ها، همچنان آمریکا به عنوان مؤسس و متولی اولیة اینترنت، کنترل و نفوذ محسوس و نامحسوس خود را بر این شبکه و فضا اعمال می نماید و از مزایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن بهره می برد.

سال 1372ش در خاورمیانه  ایران دومین کشوری است، که به اینترنت جهانی متصل می شود ، و سال 1379 به طور رسمی به کنسرسیوم یونیکُد می پیوندد، و سرانجام درتاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی با حکم مقام معظم رهبری صادر گردید. ایشان در این حکم فرمودند: «گسترش فزاینده فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، به ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی واجتماعی، لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری حداکثری از فرصت های ناشی از آن به منظور پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و هم چنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید. به این مناسبت، شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود». اما انفعال مسئولینِ مربوطه در اجرای حکم معظم له خروجی چند ساله ی این شورا بوده است. تبدیل میدان بالقوة قدرت مجازی کشور، به میدان بالفعل قدرت مجازی دشمنان صهیونیستی به ویژه آمریکای جنایتکار، نتیجه چشم پوشی به حکم بصیرانه امام خامنه ای مد ظله العالی بوده است.

شایان ذکر است که در برنامه دفاعی و استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران، الگوهای رفتاری آمریکا به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور محسوب می گردد. بخشی از قدرت ایران مربوط به حیطه­ی سخت افزاری و برخی براساس ماهیت نرم افزاری مورد توجه و شناسایی دشمن به خصوص آمریکا قرار گرفته است. در سال های اخیر، ماهیت نرم افزارانة این تهدیدات، نسبت به گذشته، گسترده تر شده است و با ابزارهای تکنولوژیکیِ متمرکز شده در فضای سایبر، عملیاتی شده است. به طور مثال می توان به  شبکه سازی به عنوان یکی از فرآیندهای اصلی در طراحی و مدیریت موفق استراتژی براندازی نرم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، اشاره داشت.

 شبکه های اجتماعی مجازی از آن گروه ابزارهای متعدد فضای سایبر هستند، که در خدمت استراتژی های مقابله جویانه ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند و به دلیل آنکه این شبکه ها، ویژگی جغرافیای مجازی و فضای اندیشه ای را دارا هستند، می توانند به عنوان بخشی از استراتژی فضای اندیشه، کارکردهای امنیتی پیدا کنند. حجم و گستردگی اطلاعات رد و بدل شده در این شبکه ها، باعث ایجاد یک نوع قدرت برای این دولت ها گردد.  قدرت در فرهنگ لغت به معنای؛ ظرفیت انجام کارها است،  اما در سیاست،  قدرت به معنای توانایی تاثیر بر افراد دیگر به منظور نیل به نتایج مورد نظر هم معنا می‌دهد.(برگرفته از مقالات جوزف اس. نای)

وجود فضای سایبر به واژه قدرت تعریف دیگری بخشیده است، وبا ورود فضای سایبر به زندگی بشر دولت ها نیز سیاست های جدیدی متناسب با این توانایی را اتخاذ می کنند. تحول در اطلاعات، از اصلی ترین خصیصه ی این فضا می باشد که باعث شده به عنوای یک بازوی قدرت، دردولت ها به حساب می آید.

جوزف اس. نای  (Joseph S. Nye) استاد دانشگاه هاروارددر این زمینه بیان می کند:

عملیاتی با رمز تفکر انقلابی


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

امام خامنه ای مد ظله العالی درحکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی، علاوه بر بیان  اهمیت این شورا «مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه» و همچنین تبیین وظیفه این مرکز؛ «سیاست‌گذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی»فرمودند:"پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند."

ایشان علاوه بر تأکید بر مفاد حکم اول تشکیل شورا و پیوست آن، اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی را به آنچه در حکم انتصاب جدید ذکر می نمایند، امری ضروری می دانند، و دربند دوم این حکم با اشاره به اهمییت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای‌عالی فضای مجازی می فرمایند:      
« تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی«.

بر اساس حکم امام بصیرمان، «رصد وضعیت جاری»، «پیش‌بینی و آینده‌نگری در سطح ملی و بین‌المللی»، «ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین نهادهای مختلف ذی‌ربط» و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها»، این مرکز را به یک مرکز کاملاً کاربردی و اجرایی تبدیل می کند.

عملکرد ضعیف و عملا نا کار آمد شورای عالی فضای مجازی و بی  نظمی های مکرر دربرگزاری جلسات و اهتمام به طرح و بررسی موضوعاتی که در اولویت کار شورا نبوده است؛ همچنین مهمترین عملکرد این شورا که در نتیجه نتوانسته است، انتظارات ولی امر مسلمین را جامه ی عمل بپوشاند؛ پشت گوش انداختن و زمین گذاشتن فرامین معظم له در ایجاد شبکه ملی ارتباطات می باشد. علاوه بر آن ایجاد بستری مناسب برای اینترنت نجس آمریکایی و جولان زدن شبکه های ضد اجتماعی و ضد فرهنگی صهیونستی _تروریستی مثل واتس اپ، تلگرام، وایبرو...می باشد.خلاء واحساس نیاز شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک ستاد، عدم وجود یک قرارگاه عملیاتی و اجرایی بوده است _امری که مورد تاکید امام خامنه ای نیز بوده است_ قرارگاهی که می بایست به عنوان بازوی اجرایی تصمیمات و مصوبات شورای فضای مجازی وارد عرصه عمل شود.

وجود تفکر انقلابی